6 tips tot succesvol gastvrijheid

  1. Kijk door de ogen van de gast;
  2. Maak het mogelijk;
  3. Maak gastvrijheid belangrijk;
  4. spiegel tijd en leren;
  5. Inspiratie;
  6. Waardering;

1. Kijk door de ogen van de gast.

Heb inzicht in wie je gast is: wat je gast wil, ervaart en verwacht. Heb inzicht in de “reis van je gast”, kritische belevingsmomenten en gastvrijheidsversterkers. Meet daarnaast continu de beleving van gasten, maak er werk van en leer van complimenten, tips, reviews en klachten. Wat wil jouw gast? Wat beweegt hem of haar?

2. Maak het mogelijk.

Zoek naar de struikelblokken voor medewerkers om gastvrij te kunnen zijn en verminder deze. Denk aan een goede samenwerking binnen teams. Een gastvrije inrichting, communicatie naar gasten (online en offline), benodigde middelen, gastgerichte processen en beslissingsbevoegdheden. Maak gastvrij zijn voor jouw medewerkers mogelijk!

3. Maak Gastvrijheid belangrijk.

Maak van gastvrijheid een prioriteit. Praat er over en geef het goede voorbeeld als management. Maak gastvrijheid een vast onderdeel van overlegmomenten. Zorg dat medewerkers zich verantwoordelijk voelen over de gastvrijheids beleving. Gebruik HRM handvaten zoals het selecteren op gastvrijheid, nieuwe medewerkers inwerken op het gebied van gastheerschap en maak gastvrijheid een onderdeel van je functionering gesprekken . Zorg dat gastvrijheid niet weg te denken is binnen jouw organisatie!

4. spiegel tijd en leren.

Reflecteer regelmatig met elkaar: hoe gastvrij zijn we? Wat gaat goed? Wat kan beter? Dit kan zowel bedrijfsbreed, per team of per persoon. Blijf steeds nieuwe doelen stellen. Zorg dat medewerkers zich ontwikkelen door training aan te bieden. Blijf coachen en feedback geven op de werkvloer aan elkaar. maak een aanspreekcultuur en maak van feedback kansen!

5. Inspiratie.

Zorg dat iedereen regelmatig inspiratie op doet. Bijvoorbeeld door inspirerende quotes of video’s te delen, een kijkje te nemen bij leveranciers Of neem bijvoorbeeld een kijkje in de keuken van een ander inspirerend en gastvrij bedrijf.

6. Waardering.

Vier successen en communiceer hierover. (een slagroom taart werkt altijd) Dit kan zowel intern als extern. Deel complimenten van gasten (hang deze op bijvoorbeeld in de kantine) en complimenteer elkaar. Focus op- en benoem wat goed gaat. Waardeer elkaar en maak gastvrijheid leuk!

Mocht je vragen hebben? neem contact met mij op! ik help je graag!